Vakontwikkeling

De themagroep Vakdeskundigheid houdt zich bezig met de ontwikkeling van medewerkers en management in de sector door informatie op het gebied van ontwikkeling en opleiding te delen en (samen) verder te ontwikkelen. Samen met het landelijk HR-netwerk van Openbare Bibliotheken bepalen we de ontwikkelagenda.

We brengen in kaart wat de POI’s/KB/bibliotheken doen op het gebied van opleiding en training en waar de samenwerkingsmogelijkheden liggen. Het complete overzicht van opleidingen en cursussen brengen we samen in Bibliotheekcampus, de plek waar het complete aanbod ‘leren en ontwikkelen’ te vinden is voor alle medewerkers en vrijwilligers in de bibliotheeksector. Daar maken we ook de stap naar e-learning en blended learning en we organiseren studiebijeenkomsten rondom actuele thema’s zoals vrijwilligers en leiderschap.

Community librarian

Mensen en organisaties met elkaar verbinden zodat ze kennis kunnen delen. Dat is een belangrijke taak van de community librarian. Voel jij jezelf community librarian, of wil je dat worden, en heb je behoefte aan uitwisseling met vakgenoten? Dan is het Community Librarian Netwerk iets voor jou.

Het Community Librarian Netwerk heeft als doel om het werken als ‘community librarian’ te stimuleren en een actief netwerk te vormen waarin kennis wordt uitgewisseld. We merken dat er behoefte is aan kennisuitwisseling. Er zijn al veel collega’s die de rol van community librarian uitoefenen, maar voor de meesten is het behoorlijk nieuw. Er is vaak maar één of een klein clubje community librarians in één bibliotheek, dus uitwisseling met vakgenoten is dan niet vanzelfsprekend. Daarom willen we een tof en nuttig netwerk van gelijkgestemden opbouwen. Samen leren we hoe jij als community librarian bijdraagt aan een bibliotheek die inspeelt op behoeften van verschillende lagen van de samenleving. Die ervoor zorgt dat mensen elkaar weten te vinden.

Het doel is helder, maar de route er naartoe kunnen we samen ontdekken. We vinden het niet belangrijk dat je veel ervaring hebt. We vinden het belangrijk dat je enthousiast wordt van de beweging van de community librarian. Wil jij meedoen en zo meebouwen aan deze nieuwe beweging in de bibliotheeksector? We ontmoeten elkaar online via kenniscloud. Daarnaast organiseren we ontmoetingen.

Meer informatie over Vakontwikkeling

David Bul